【英文法】比較の例文

as A as B

夫は私と同じくらい料理が上手い。
My husband cooks as well as I do.

 

倍数 as … as 〜

数学のテストの点数は国語のテストの点数の約2倍だった。
The score on the math exam was about twice as high as the score on the Japanese exam.

 

ケンはマシューの2倍の年齢です。
Ken is twice as old as Matthew.
Ken is twice the age of Matthew.
とも表せます。

A than B

エリは昔より美しい。
Eri is more beautiful than she used to be.

 

more A than B

ユキノは美しいというよりむしろ可愛い。
Yukino more cute than beautiful.

同じ意味でさらに言い換えができます。
Yukino is not so much beautiful than cute.
Yukino is cute rather than beautiful.

the 比較級 of〜

ソノコは私の2人の娘の年下の方だ。
Sonoko is the younger of my the daughters.

 

the 最上級 in(of)

あの高校は日本で1番人気のある学校です。
That high school is the most popular in Japan.

真純は赤井家で1番若い。
Masumi is the youngest of the Akai familiy.

the 最上級 名詞 (that) 完了形

これは私が今まで食べたなかで最高の枝豆だ。
This is the best Edamame I've ever eaten.

これは私たちの街で2番目に人気の高校だ。
This is the second most popular high school in our city.

…の中で最も〜だ

「…の中で最も〜だ」という意味は、いくつかの表し方で表現できます。

私ほど背が低い男の子は私のクラスにいない。
No other boy in my class is as short as me.
No other boy in my class is shorter than me.
私はクラスの他のどの男の子よりも背が低い。
I am shorter than any other boy in my class.

 

as many as

8000人の部下が私を助けてくれるだろう。
As many as 8000 subordinates will help me.

as 〜 as

次のレッスンまでにこの曲をできるだけ練習してきてください。
Please practice this song as manytimes as possible before the next lesson.

相変わらず君がバカで安心したよ。
I was relieved that you are as stupid as ever.

ここのは北海道の寿司とほぼ同じくらい美味しいです。
It's almost as good as the sushi in Hokkaido.

 

the 比較級, the 比較級

彼女と一緒にいればいるほど、彼女を好きになる。
The more time I'm with her, the more I love her.

比較級 and 比較級

話す度にあなたをますます好きになる。
I fall you more and more in love with you every time we talk.

 

much less A

私は浮くことさえできない。まして泳げない。
I can't float, much less swim.

 

as much as

much cooler than(evenとの違いは?)

all the more for A